Det här fullfjädrade flaggskeppet har den toppmoderna Yamaha Genesis 998 cc turbomotorn och vårt avancerade Electric Power Steering-system (EPS).
Den saknar motstycke vad gäller total prestanda och effekt och är på samma gång anpassad för snabb och sportig körning på skoterleder och längre turer.
Den har 146" boggie och en Camso® Cobra-matta med 1,6 tum/41 mm kamhöjd som är exklusiv för Europa. Med exklusiva FOX® stötdämpare och Yamaha mountainskidor erbjuder den en perfekt GT-konfiguration av oerhörd effekt och vridmoment, oavsett höjd, i kombination med överlägsna köregenskaper.
Andra fantastiska funktioner? Självklart! Precis som du kan förvänta dig av en klassledande maskin kompletteras körglädje och det unika EPS-systemet med lyxdetaljer som uppvärmd dyna samt hand- och tumvärmare, elstart och back som väljs med tryckknapp, en hög skyddande vindruta och en imponerande bagagekapacitet – vilket gör den perfekt för touring.
Yamaha Electric Power Steering (EPS)
Den elektriska servostyrningen EPS ger betydligt lättare styrning som sparar kraft och ger ökad styrprecision. Den senaste generationens EPS-system är ännu mer imponerande och Sidewinder S-TX GT EPS gör det mesta av sin lägre vikt och andra tekniska framsteg så att du får en smidig, avkopplande körupplevelse som inte kan jämföras med något annat.
Genesis Turbo 4-taktsmotor på 998 kubik
Den här smidiga och flexibla maskinen med 3-cylindrig turbomotor presterar mest effekt av alla. Det är den mest avancerade och kraftfulla motorn som någonsin har lanserats i snöskoterbranschen. Den har massor av vridmoment och dragkraft i hela varvtalsregistret och svarar direkt på gasen. En äkta kraftrevolution i den ”riktiga” 180 hk-klassen
Redo för de mest fantastiska Touring-äventyren
Denna Sidewinder gör långa turer avkopplande – och tack vare den extra bränsletanken på 16 liter som ger en total kapacitet på 50 liter får du extra lång räckvidd på skoterleden. Det imponerande förvaringsutrymmet omfattar rymlig och praktisk fuktsäker tunnelförvaring med en uppvärmd väska för glasögon och personliga föremål samt två låsbara sidomonterade packboxar som är enkla att ta loss och återmontera.
Yamaha YSRC-kopplingssystem
Vår YSRC-koppling är byggd för att klara det stora vridmomentet och den enorma effekten i vår kraftfulla trecylindriga Genesis® Turbomotor på 998 kubik och över 180 hk. Utväxlingen sker smidigt och snabbt under alla förhållanden. Högsta kvalitet, effektiv kylning och finjusterade inställningar garanterar att variatorremmen håller längre och kräver minimalt med underhåll.
Asymmetrisk framfjädring med dubbla A-armar
En speciell egenskap för den här maskinen är den unika framvagnsgeometrin med övre och undre A-armar som är asymmetriskt monterade långt ifrån varandra i chassit. FOX® QS3-dämparna ger ultrasnabb respons, och är otroligt tåliga och starka för att tåla högt touringtempo.
Hög komfortnivå för både förare och passagerare
Superkomfort är rätt beskrivning – perfekt för längre touringäventyr. De bekväma dynorna har två värmenivåer och 12 V-uttag för både förare och passagerare där de kan ansluta sina uppvärmningsbara visir eller andra tillbehör. Pasagerardynan går snabbt och enkelt att ta bort när du vill köra iväg själv på en egen tur.
146" boggie med Dual shocks
Ställ in stötdämparna efter dina egna önskemål och få anpassad komfort både utanför och på leden, och vid körning i högre hastigheter. Med tre valbara snabbinställningar kan du enkelt justera fjädringen både fram och bak. Boggien bak är utrustad med HPG gasdämpare både i center och bak. "Overload" fjädrarna ger ökad komfort och fantastiska fjädringsegenskaper när du kör med passagerare.
Camso® Cobra 1,6 tum/41 mm kamhöjd med extroverta drivhjul
Camso® Cobra-drivmattan har valts ut speciellt för den här Sidewindermodellen, och ger fantastisk prestanda vid extrema förhållanden och tar körningen till en helt ny nivå. Specifikationerna är en kamhöjd på 1,6 tum/41 mm som levererar ett överlägset grepp och driv – speciellt på mjuk och lös snö i orörd terräng.
Stealth-handtagslayout
Den rena och funktionella designen gör den här maskinen logisk och enkel att köra. Alla reglage är grupperade inom räckvidd av vänster tumme, där i bland startknappen som också fungerar som reglage för att välja backväxel. Nödbrytarkontakten sitter till höger med en magnetisk koppling av utlösningslinan för extra säkerhet.